Zaniżone stawki roboczogodziny za prace naprawcze warsztatów w szkodach komunikacyjnych.

Do biura Meritum zgłosił się Poszkodowany w wypadku komunikacyjnym, podczas którego znacznych uszkodzeń doznał jego trzyletni pojazd marki Volvo. Zakład Ubezpieczeń uznał swą odpowiedzialność za szkodę, przeprowadzono oględziny, sporządzono kosztorys naprawczy i wypłacono odszkodowanie. Jakże zdziwiony był nasz Klient, gdy otrzymał decyzję zakładu ubezpieczeń opiewającą na kwotę 8.774,22 zł brutto.

Po wstępnej analizie szkody można było dostrzec, iż towarzystwo ubezpieczeń przyjęło w kosztorysie stawkę roboczogodziny w wysokości 60,00 zł. Kosztorys został zweryfikowany przez niezależnego rzeczoznawcę samochodowego, który określił łączny koszt naprawy pojazdu na kwotę 13.319,08 zł brutto, przyjmując stawkę za roboczogodzinę na poziomie 100,00 zł. Meritum wystąpiło do zakładu ubezpieczeń z reklamacją, która została uznana i dopłacono odszkodowanie w wysokości 4.554,86 zł brutto.

Zauważalna w ostatnim czasie tendencja zakładów ubezpieczeń w toku likwidacji szkód komunikacyjnych polega na permanentnym zaniżaniu stawki roboczogodziny za prace mechaniczne, blacharskie i lakiernicze warsztatów. Istotnym składnikiem odszkodowania, obok cen części koniecznych do naprawy, jest koszt pracy zakładu naprawczego, jaki należy ponieść, aby pojazd przywrócić do stanu sprzed szkody. Koszt taki, niezależnie od sposobu naprawienia szkody (naprawa w zakładzie naprawczym, świadczenie pieniężne), to iloczyn czasu potrzebnego na dokonanie naprawy oraz stawki za jedną roboczogodzinę prac blacharskich, mechanicznych i lakierniczych. Stawka za roboczogodzinę pracy warsztatu naprawczego zależy natomiast od wielu czynników. Są to przede wszystkim: rodzaj warsztatu (autoryzowane stacje obsługi danej marki, warsztaty nieautoryzowane, warsztaty sieciowe), jego wielkość (powierzchnia, zatrudniona kadra i jej kwalifikacje, usługi dodatkowe) oraz wyposażenie w specjalistyczne urządzenia techniczne. Warsztaty naprawcze stosują różne metody ustalania cen roboczogodzin. Niezależnie od przyjętej metody zestawienie wysokości stawek za roboczogodzinę w poszczególnych województwach w warsztatach zrzeszonych w organizacjach rzemieślniczych Związku Rzemiosła Polskiego pozwala określić na chwilę obecną stawki następująco:

  • Stawka minimalna, średnia dla wszystkich województw wynosi 100,00zł netto,

  • Stawka maksymalna, średnia dla wszystkich województw wynosi 180,00zł netto;

 

 

wypadek

 

Niestety, ale ubezpieczyciele bezpodstawnie obniżają koszty naprawy. Przyjmowane stawki są różne, każdy zakład ubezpieczeń przyjmuje stawki według swojego uznania. Wahają się w przedziale 45,00 zł – 70,00 zł. Trudno w praktyce znaleźć warsztat, który dokona naprawy pojazdu w przyjętej przez zakład ubezpieczeń stawce roboczogodziny.

Należy zaznaczyć, iż praktyka towarzystw ubezpieczeń jest niedopuszczalna i doprowadza do obniżenia należnego odszkodowania. Ubezpieczyciel powinien oszacować wysokość odszkodowania z OC w wysokości średnich kosztów naprawy i części obowiązujących na rynku. Jeżeli spotkają się Państwo z zaniżonym kosztorysem przez ubezpieczyciela to warto zdecydować się na powierzenie swojej sprawy ekspertom. Bezpłatna analiza pozwoli zweryfikować, czy odszkodowanie nie zostało zaniżone.

 

Jeśli masz pytania, kliknij przycisk i napisz do nas za pomocą prostego formularza kontaktowego. Odpowiemy tego samego dnia.

Czytaj więcej